Op deze pagina vindt u informatie en tips over online shoppen. Vooral wanneer u nog niet zo veel ervaring heeft met online shoppen, is het erg verstandig om de onderstaande tips en informatie te lezen. U zult er zeker wat aan hebben!
1. Meld u aan voor de nieuwsbrief!
Natuurlijk zijn er veel winkels die willen dat hun klanten op de hoogte zijn van het laatste nieuws. Daarvoor hebben ze natuurlijk wel uw e-mailadres nodig. In ruil voor het geven van uw e-mailadres krijgt u dan meestal een beloning, zoals 10% korting op de volgende bestelling. Daarom is het zeker de moeite om u aan te melden voor de nieuwsbrief, om deze korting te kunnen pakken!
Krijgt u te veel mailtjes van de winkel? Meld u dan weer af voor de nieuwsbrief!
2. Let op dynamische prijzen
De meeste online winkels zijn erg slim geworden wat betreft het bepalen van hun prijzen. Soms maken zij zelfs gebruik van zogeheten ‘dynamische’ prijzen. Dynamische prijzen houdt in dat niet iedereen dezelfde prijzen te zien krijgt.
Waar u een vliegticket van 35 euro ziet op bijvoorbeeld de website van een vliegmaatschappij, ziet uw vriendin misschien een vliegticket van 32 euro. De vliegmaatschappij ziet via de cookies in uw browser dat u eerder naar een bepaalde vliegticket, waardoor u de volgende keer een net wat hoger tarief te zien krijgt dan uw vriendin die de ticket voor het eerst ziet.
Door af en toe de cookies te verwijderen, uit te loggen van uw account en uw geschiedenis te verwijderen kunt u dit voorkomen.
3. Kijk naar gratis verzending en retour
Bij sommige online winkels wordt er gebruik gemaakt van gratis verzending en retour. Dit is natuurlijk voor u handig, zodat u wat geld kan besparen!
In het geval dat de winkel geen gratis verzending en retour doet, kijk dan of de verzending vanaf een bepaald bedrag gratis is. Mocht dat zo zijn, probeer dan boven dat bedrag uit te komen zodat u geen verzendkosten hebt! Dit kan u bijvoorbeeld doen dat iets extra’s erbij te kopen of uw aankoop te combineren met een aankoop van iemand anders in uw omgeving.
4. Ga op zoek naar keurmerken
Controleren of de webshop keurmerken heeft is zeker de moeite waard. Deze garanderen namelijk dat een online winkel voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. Daarnaast geven zij aan dat de winkel fatsoenlijk met uw privacy omgaat, dat u productgarantie kan verwachten, dat u de mogelijkheid heeft om achteraf te betalen, etcetera. Dankzij een keurmerk kan u bij problemen met een webshop naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen.
Een voorbeeld van een keurmerk is het Thuiswinkel Waarborg. Een tweede keurmerk waarnaar u kan kijken is het Webshop Keurmerk, die erkend is door het ministerie van Economische Zaken.
5. Lees beoordelingen
Door beoordelingen van andere klanten te lezen, heeft u een idee hoe goed de webshop daadwerkelijk is. Het is echter wel het geval dat tevreden klanten vrijwel niet tot nooit van zich laten horen, terwijl een ontevreden klant dat wel doet. Lees dus de beoordelingen goed en laat u niet bang maken van één slechte beoordeling. De meerderheid positieve beoordelingen is vaak al goed!
6. Ontvangen van uw bestelling moet binnen 30 dagen
In Nederland is er de regel dat uw online bestelling binnen 30 dagen nadat u het besteld hebt moet worden geleverd. Als er wordt aangegeven dat de levertijd langer is of als het product niet leverbaar is, dan geldt deze regel echter niet. Is dit bij u niet aan de orde en heeft u uw bestelling niet binnen 30 dagen binnen? Juridisch gezien wordt dit een wanprestatie genoemd. U heeft dan vaak het recht om de koopovereenkomst te ontbinden, wat inhoudt dat de koop ongedaan gemaakt wordt. U bent dan niet meer verplicht om de webshop te betalen of u moet uw betaalde bedrag terugkrijgen.
7. Zorg dat u een bevestiging van uw bestelling krijgt
Na een online aankoop moet u hiervan een bevestiging krijgen via bijvoorbeeld de mail. Het is belangrijk dat u het document met daarin de bevestiging kunt bewaren.
8. U heeft 14 dagen bedenktijd
Als consumenten heeft u de eerste 14 dagen na het ontvangen van uw bestelling een herroepingsrecht. U heeft dus 14 dagen de tijd om te beslissen of u het product wilt houden. Als u het product binnen 14 dagen ongebruikt terugstuurt, hoeft u verder geen reden te geven waarom je hebt besloten het terug te sturen. Het herroepingsrecht van 14 dagen geldt echter niet altijd op buitenlandse websites.
9. Bewaar het verzendbewijs van uw retourzending goed
Het is uw eigen verantwoordelijkheid als u besloten hebt om een product terug te sturen. Meestal gebeurt dit via een postkantoor. Daarvan krijgt u dan een verzendbewijs. Met dat verzendbewijs kunt u aantonen dat u uw bestelling heeft teruggestuurd. Mocht er iets misgaan tijdens het retouren, dan is dit bewijs dus van belang. Bewaar hem dus goed en gooi hem pas weg als u zeker weet dat uw retourzending goed is aangekomen!